pondělí 17. srpna 2020

Algarve - jeskyně Benagil a přesun do Silves

Vstaly jsme opravdu kolem osmé hodiny,uvařily dvě zbylá vajíčka, nakrájely zbytek melounu a posnídaly. Pak už jsme jen dobalily, naskládaly kufr a další krámy do našeho ykspéčka (ono jen kufr plně zaplní kufr XP, takže další věci jsou na zadní sedačky) a vyrazily. Už se ani nedivíme, že cesta k jeskyně je po placené dálnici. Až teď při poslední cestě jsme objevily smyčku, kterou by se dalo sjet a jet bez placení.
Protože jsme včera vesnici Benagil projely víme, že je to prudký sešup dolů, dam malinká pláž a zas stoupání nahoru. Auto musíme nechat na parkovišti nad pláží. To jsme tedy udělaly a povedlo se nám chytit i poměrně šikovné místo.
Jdeme k pláži a přemýšlíme,jak to uděláme s mobily. Fotky by byly lepší, ale riskovat další mobilní topení nechceme a podvodní kapsičku    jsme si od dědečka nepůjčily. U parkoviště je prodávají. Otázkou je, zda jim věřit. Při ceně 10 euro za jednu je dilema vyřešeno, odmítáme a jdeme do přístavu. Tam se hlásíme v půjčovně kajaků. Máme jeden objednaný od včera a zjišťujeme, že proti občance nám i půjčí zdarma vak na mobily. Paráda.
Protože ještě není náš čas,plácneme se někam na pláž a také tu poprvé roztahujeme náš slunečník.Obhlížíme situaci, která je tragická přesně tak, jak jsem čekala. K jeskyni míří zástupy lodí, z
doplněné zástupy kajaků, zástupy paddleboardů a zástupy plavců. Jeskyně je cílem všech plaveb snad z celého Algarve, na kanoích je možné dojet i z dalších pláží okolo a doplavat - to lze jen z téhle. Vstup do jeskyně je za rohem takže se tam pouští plavci samotní, ti méně jistí s nafukovacími koly. Já říkala, že půjčit si kánooi jinde, uděláme líp (už jen časově. Na pláži vedle je půjčovné za stejnou cenu na 2 hodiny, tady jen na hodinu).
No, netrvá dlouho a jdeme znovu nad pláž pro kajak. Ten si musíme odtáhnout na pláž a nasedáme a jedeme. Za chvilinku jsme v přeplněné jeskyni. Je nádherná, o tom není sporu. Ale díky tomu přívalu lidí to stejně nemá žádný efekt. Vanda je naštvaná, že jí kazím radost, já jsem naštvaná, že tam vůbec jsme. Pár fotek a jedeme pryč. Hned vedle jeskyně dál od pláže objevujeme další skalní útvary i oblouk, pod kterým se dá projet. A liditu nejsou. Uf. Klid. Hurá. Zas mám pravdu, že mít kajak jinde.... No nic. Vracíme se k pláži a tam už stojí na naše kajaky fronta. Pán ho bere, předává hned dál...a nikdo se nezajímá kdo ten kajak vrací a zda dodržel svůj čas. Pokud chcete ukrást kajak, tohle je to správné místo :-D
Zvažovala jsem, zda nepřejet na další pláž, ale to by zabralo další čas, tak vegetíme chvíli tady. Jdu se vykoupat, ale voda je ukrutně ledová, asi jak ji furt víří projíždějící lodě. Asi v půl třetí, po incidentu se slunečníkem, který odletěl na cizí paní, to balíme a jdeme k autu.
Odjíždíme do Silves, kde nás zase zklamala navigace AirBnB. Zase nás zavedla jinam,než měla. OK, řešíme přes Whatsupp. Dojíždíme k penzionu, kde teď budeme dvě noci bydlet. A jsme nadšené. Úžasný penzionek hned u starého mostu a starého města. Z okna pokoje vidíme katedrálu i hrad. A dvě rána nebudeme vařit vajíčka v rychlovarné konvici, protože tu budou snídaně (hodně nezvyklé na místní poměry). První ze všeho jdeme do sprchy a trochu si odfrknout. Slunečník je fajn - ale stín od skály je mnohem lepší a chladivější. Takže se cítíme trochu uvařené. Vanda usíná a já mezitím hledám, kde  budeme bydlet dál. Nacházím, objednávám a třesu s Vandou, jestli se nepůjde projít. Nepůjde.
Tak jdu sama. Centrum Silves je děsně milé. Hrozně se mi to městečko líbí, i když tu nic moc není. V centru vlastně jen katedrála a hrad. Procházím se uličkami, už chci jít domů, když - objevuju zapadlou nádhernou vinárnu. Volám Vandě, jestli ještě spí. Prý jo, za mnou nepřijde. OK. Sedám si ke stolu, když vidím nápis že lze platit jen hotově. Blbý, mám asi jen pět euro. Sypu drobné na stůl, počítám, když v tu chvíli přichází pobaveně majitelka. Domlouváme se, že na sklenku vína to bohatě stačí. Hezký výhled, klid, sklenice vína. Pohoda. Posílám fotku Vandě. Hmmm, to stačí, aby se oblékla a vyrazila hned za mnou :)
Ponějaké době volá, že to nemůže najít. Protože už mám dopito, dáváme spicha u katedrály. Jdeme najít bankomat, vybrat peníze, a zpátky. "Můj" stůl už je obsazený. Sedáme si jinam, ale úžasné to není. Naštěstí o kus dál někdo platí a odchází a tak hned zabíráme jejich místo.
Pak míříme na večeři k nám do hotelu. Objednáváme si (zase všude kvanta masa) a vybíráme víno. Kupujeme celou láhev s tím, že zbude i na zítra. Než donesli jídlo, ujídáme předkrm a shodujeme se, že by nám stačil vždycky 2x ten předkrm a nemusely bysme nic dalšího objednávat. Já dostala opět masa jak pro regiment, to se nedá sníst - Vanda chtěla ke grilované zelenině rýži, tou se šetřilo. Vína už se do nás moc nevešlo. Vanda si nakonec ještě vybírá dezert a vybírá skvěle -  chutná jak ruská zmrzlina, i když by to měl být nějaký koláč.
Chceme si schovat víno na zítra, ale nastává problém - zítra je restaurace zavřená. Hmmm.
No, víno nám číšník schovává do lednice ve snídaňové části, takže se k němu dostaneme. Asi ho pak dopijeme z lahve.
Valíme se do pokoje spát