úterý 23. srpna 2022

Zanzibar - stres v no stress zóně

Spalo se poměrně dobře, i když už to nebyl úplný noční klid a přítomnost civilizace byla znát. Ráno jsme posnídaly typickou místní snídani – takže vajíčka dle výběru (my asi furt budeme jíst něco, čemu říkají spanish omelet – tedy omeletu se zeleninou), ovoce a čerstvý džus.

Bohužel, při snídani přišel Vandě mail ze školy. Tedy on možná přišel dřív, ale wi-fi je jen u recepce a v baru. Znamenalo to začít řešit obsah, přitáhly jsme i počítač, abychom měly větší obrazovku a u toho dlouze snídaly, respektive dopíijely kávu a džus. Asi v deset jsme pak vyklidily pokoj (nebyl špatný, jen jsme včera v tom zmatku vzaly malinký a se sdílenou koupelnou, ale kdo by připlácel závratné dvě stovky za lepší, když to na jednu noc stačí) a přesunuly se do našeho hotelu zamluveného ještě z ČR. Tam nás přivítali a prý ať se posadíme, že hned jak bude náš pokoj připravený, tak nám řeknou. Trvalo to dvě hodiny. Kdyby řekli plácněte se k bazénu, my vám za dvě hodiny řekneme, udělali by líp. No nic, takže se původní myšlenka výhody včerejšího přesunu od Abudakara (která spočívala právě v úspoře času) naprosto vypařila.

Když jsme se ubytovaly (chata s výhledem na oceán, která kvůli husté zeleni na oceán nevidí), vzaly jsme plavky a plácly se k bazénu. Vanda chtěla být tam, já to šla zkusit do moře. Bylo teplé, ale po pár krocích jsem zjistila, že potřebuju boty. Tak jsem se vrátila, vzala boty a zkusila to znovu. A zjistila jsem, že ani tak to nejde. Klopýtala jsem přes kameny, některé hodně ostré, až jsem i zakopla a upadla. Po nějaké době fakt zoufalého pokusu dostat se přes kameny do vody ve které lze plavat, jsem to vzdala. Navíc jsem se bála ježků, těch bylo v Mtende fakt požehnaně…

Vrátila jsem se pomalinkým krok-sun krok zpátky a mrskla se s Vandou k bazénu.

Po nějaké době, když počasí začalo vypadat na bouřku, jsme se přesunuly k wifi a začaly zase řešit ten ranní mail,abychom zjistily, že moc možností řešení nemá. A tak kousek od nápisu, že tady se nachází bezstresová zóna, jsme se docela kvalitně stresovaly.

Počasí se ovšem rozehnalo, zase vysvitlo slunce a my se po pláži vydaly naprocházku směr Jambiani s cílem dát někde ledovou kávu. Nakonec jsme ušly několik kilometrů tam, prohlédly si místní loďky i místňáky na pláži, kteří těžili malé kamínky z písku a dali jednomu chlapečkovi lízátko. Žádné jiné dítě nebylo v dohledu a pláž je přeci jen přehlednější než silnice s banánovníky podél ní, takže to byla jistota. Navíc se chlapeček ukázal být dost zběhlý a lízátko přijal zkušeným chmatem dealera heroinu. Nikdo si nemohl všimnout proběhlé transakce :-D

Cestou zpátky jsme se zastavily na kávu. Ne v původní kavárně, která Vandu lákala, ale hned vedle. Údajně ukrajinský podnik, kde pingloval hrozně milý masaj. Ke kávě nám donesl i kolečko sušenky a pořád se staral, jestli máme za svých 5000 (50 korun) za kávu všechno a ptal se, kam se chystáme. Nakonec z něj vypadlo, že pochází původně z Arushy, což je vstupní místo turistů na Serengeti a na Kilimanjaro. Masajové byli původní obyvatelé tohoto místa, ale s rozvojem turistického ruchu se musela jeho rodina vystěhovat (i ostatní Masajové) a nyní kdo chce v okolí žít, má vlastně jedinou možnost – dělat security (nebo turistické divadlo na téma jak Masajové žijí). Hodně smutný příběh.

Po pláži samozřejmě chodí i další Masajové, kteří nabízí turistům kde co. Furt jsou ty debaty stejné. Je to typu pozdrav – odkud jsi – jak dlouho tu jsi – nechceš…? Někdy je to delší, někdy kratší, ale člověk se tomu nevyhne. Úplně nás to neštve, místní jsou komunikativní hodně a nejsou zas až tak vlezlí, jen je pozdrav a krátká debata asi místní slušností a když člověk potká hodně lidí, furt se opakuje, no…

Po návratu jsme si sedly u nás do restaurace, znovu progooglily možnosti nad maracujovým mojitem a zjistily, že vážně žádné nemáme. Pak už byl čas objednat si večeři, a nakonec jsme se usnesly, že si dáme tuňáka a kuřecí špíz s ananasem a pojedeme půl na půl. Cena za jídlo 220 – 250 tisíc (200 – 250 korun – vítej turisto v absurdním světě turistických cen).

Po večeři ještě Vanda po wifi prohodila pár slov s Františkem a šly jsme spát. Ono tady je zima, slunce zapadá už v sedm večer, takže kolem osmé už je hluboká noc…