středa 12. února 2020

Lvov - cesta domů v orkánu Sabine


Ráno jsem vstávala poměrně brzy. S majitelem bytu jsem se domluvila, že si přijde pro klíče už v osm. Plánovala jsem si v poklidu zajít na snídani a pak dojet na letiště.
Domácí pro jistotu přišel už v 7:45. Tak jsem se dobalila, obula a vypadla do ulic. Došla jsem si na poslední  lvovský croissant, dala kávu a vyrazila na bus. Jenže – jenže jsem zahnula o ulici dříve. A jdu a jdu, než mi začne být divné, že jdu do kopce. Ten tu ještě včera totiž nebyl. Tak jo, použiji mapy. Podle mapy mi došlo, že jsem jinde, než mám být. U Lonského muzea. Zajímavá věc. No nic. Mapy google mi ukazují, že zahnu doprava, doleva a zase se najdu. Tak jo. Procházka navíc nezaškodí a navíc mám relativně čas. Prošla jsem se tedy sice delší cestou, ale zato horší do kopce a po ledu.
Nevadí. K autobusu jsem došla právě včas, bez čekání jsem rovnou mohla nastoupit, kopit si lístek a ještě si ho i cvaknout. Přemýšlím, jak revizor pozná, že nejezdím s jedním cvaknutým lístkem týden. Cvaknutí totiž udělá do lístku jen díru. Uvědomuji si ale, že díra byla minule jedna, teď jsou tři. Takže má asi každý autobus svoje odlišné cvakátko. (a revizor přišel – hned první den po mém příletu, cestou z letiště. Paní odkontrolovala pána vedle mne na sedačce, já začala lístek hledat a paní mezitím stihla odejít. Což dobře udělala. Já ten lístek našla totiž až druhý den. Narvala jsem si ho do náprsní kapsy u bundy, ale myslela jsem, že ho dávám do peněženky…Mohlo být zajímavo).
No, na letiště jsem přijela poměrně brzy, prošla kontrolou a přemýšlela, jak utratím poslední peníze. Koupila jsem si kávu a ledový čaj. Což byla vlastně chyba, protože kdybych došla o kus dál, našla bych letištní pobočku Lvovských croissantů… L
Čekám na odlet. Na facebooku mne dobré duše straší vichřicí a vítr se pomalu začíná zvedat i ve Lvově. Bude to zjevně dost zajímavý let. Cestou k letadlu pozoruji, že vítr má poměrně sílu, ale po dobu čekání v hale jsem pozorovala ostatní odlety a vypadaly naprosto normálně, žádné povlávání letadel ve vzduchu.
Startujeme. Vítr je cítit, letadlo se trochu pohupuje, ale jak nabereme letovou hladinu, všechno je poměrně klidné. Za necelou hodinu přichází hlášení od pilota. Vzhledem k tomu, že v cílové destinaci zuří právě orkán Sabine, nemůžeme pravděpodobně přistát. Budeme tedy kroužit mezi Katowicemi a Krakowem a uvidíme, kde přistaneme. Bezpečí především, omlouvají se za nepohodlí, doporučují být připoutáni…
Řada předemnou takové hlášení bere jako výzvu otevřít zakoupené lahve s alkoholem v Duty free a začít pít jak o život. Za chvíli jdeme na přistání, turbulence included.  Když jsme cca 500 metrů nad zemí (600 jak později ukázal flightradar), opět začínáme stoupat. Ukázalo se, že orkán je prostě silnější. Za dalších zhruba deset minut přistáváme hladce v Krakowě.
Začíná časový sprint. Zapnout telefon, počkat až naběhne síť a zkusit, zda není lepší spojení z krakowa, protože je jasné, že svůj spoj z Katowic nestíhám. Tak ho pro jistotu ruším. Do toho se ptá Vanda, zda jsem v Katowicích a v pořádku. Hlásím Krakow, což ji trochu mate, protože letenka byla vystavena na Kattowice, ale orientuje se rychle a zjišťuje, že ve 13 hodin odjíždí autobus z letiště do Katowic, centra. Protože Wizzair by nás odvezl do Katowic na letiště autobusy, zanamenalo by to pak ještě jet autobusem do centra, což je zhruba další hodina jízdy. Volím Flixbus, který možná zaručí, že budu v centru Katowic tak nějak dle původního plánu. Opět kupuji zrušený spoj a doufám.
Překvapivě to vychází. Do katowic na autobusové nádraží přijíždím ve 14 hodin, ve 14:15 odjíždí Leo bus do Ostravy. Super. Protože mám koupený business lístek, dostávám i croissant a slané oříšky, což se dost hodí. Cestou však doháníme orkán. Ne vždy se udržíme  ve svém pruhu. Vítr se do nás opírá, prší a vůbec má asi řidič dost práce. Každopádně nás Ostrava Svinov přivítala dokonce o  půl hodiny dříve, než měla. Což znamená čekat zbytečně dlouho na další spoj. Ruším tedy koupený vlak a vybírám Leoexpress do Prahy, který jede cca za půl hodiny. Vybrala jsem dobře. Zpoždění  Českých drah nabírají hodinové a delší zpoždění. Leoexpress nehlásí nic a tak si kupuji autobus z Prahy a mám pocit, že na tu celou komplikaci to vypadá poměrně dobře. Bohužel. České dráhy prostě jen „cizí“ zpoždění nehlásí a tak už na příjezdu má Leo zpoždění deset minut a další zpoždění jsme nabrali cestou. Takže celkových 15 minut na příjezdu na hlavní nádraží znamená, že už nestíhám koupený přípoj. Tak ho ruším a jdu na autobus pozdější. Kolem 22 hodiny dorážím domů.


Žádné komentáře:

Okomentovat