čtvrtek 5. prosince 2019

Shopping in the USA - Poslední dena cesta domů

Domů máme letět až po deváté večer. Domlouváme se tedy s našimi chlapci, že si doma necháme kufry. Prý to není problém. Nakonec se ukazuje, že trošku jo - chlapci totiž zazdili, že jim mají přijet do bytu další hosté. Ale to je detail. Vyklízíme náš pokoj, kufry necháváme v pracovně. Naštěstí jeden z našich bytných pracuje doma a tedy nám dává své klíče. ty naše necháváme doma pro nové hosty. Také mne napadá u snídaně zajistit odbavení kufru v rámci check-in. Ano, je to levnější, oproti letišti. Jenže to má háček. on-line odbavit kufr nějak nejde zaplatit. OK. Pořešíme to na letišti. Jenže při té náhodné příležitosti zjišťujeme, že letadlo nám letí o dvě hodiny dřív, než mělo a než ještě před týdnem bylo v rozpisu. Překvápko. Fajn, redukujeme plány.
Naše první cesta vede na Manhattanu k obchodu, který si našla Vanda na webu. Měl by tam být v rámci slev před Černým pátkem Apple telefon levnější o 100 dolarů. Jenže - když tam dorazíme, obchod je zavřený. Tlačí nás čas odletu a rozhoduji, že zajdeme do Marshalls skoro za rohem. Vanda mne tam nechává nakupovat a vrací se do obchodu. tam zjišťuje, že obchod neotevřel ani později a vedle v obchodě také s telefony jí vysvětlují, že ta cena stejně platila jen pro nákup na smlouvu (ačkoli o tom web nic neříkal).
Já mezitím i v posledním navštíveném a poměrně malém Marshalls docela slušně nakoupila. Jen Vanda je nešťastná a čas odtikává odlet.
Rozhoduji se vyprdnout na hledání dalších slev. Dojedeme na Grand Central. Tam víme, že je Apple store a navíc z něj vede linka k nám domů. Vanda si telefon koupí tam. Musely jsme ještě pořešit peníze, protože Vanda s takovou zásadní změnou nepočítala a potřebovala trochu založit. Díky v takovém případě opět za Revolut kartu. Peníze jsem jí převedla rychleji, než člověk luskne prsty.
Nutno říct, že nákup v Apple store se mi líbil. Prodávající slečna se vyptala na parametry a barvu stroje, který Vanda chce, naťukala to do mobilu a čekalo se, než přístroj někdo přinese. tím vznikl čas na drobnou konverzaci typu co má Vanda za mobil teď (a informaci o tom, že Huawei se v USA už vůbec neprodává). Vanda mezitím také informovala, že chce i sluchátka, takže pán přinesl i sluchátka a došlo na placení. Vtipné bylo, že místní daň byla vyšší, než Vanda čekala a tak bylo potřeba doložit Vandu ještě pár dolary. Vanda se tedy zeptala, zda nemají wifi. odpovědí jí bylo, že přeci samozřejmě. vždyť jsou Apple store :-D
Připojila jsem se, peníze Vandě převedla, Vanda zaplatila a bylo hotovo.
Dojely jsme domů, daly si k jídlu pizzu hned u stanice metra, doma pobalily, převážily kufr a vyrazily jsme na letiště. U stanice Airtrain, který vedena letiště (tentokrát jsme odlétaly z JFK) jsme ještě realizovaly dobrý skutek a naše stále ještě několik dní platné Metrocard jsme darovaly nějaké paní, která stála u automatu, aby si Metrocard koupila.
Na letišti jsme si tedy zaplatily odbavení kufru a Vanda zjistila, že let je úplně plný a tedy má smůlu a k okénku si nesedne.
Koupily jsme si kávu a už se nastupovalo. Už-už to i vypadalo, že místo vedle nás u okýnka zústane prázdné (Vanda se už i ujišťovala, jestli je boarding completed) ale nakonec se náš spolusedící objevil, čímž Vandu velmi zklamal. Popojíždíme na start a trvá to hrozně dlouho. Víc stojíme než jedeme a furt se nic neděje (my jsme stihly i několik her dámy a pokus o hru lodě), když tu se pobaveně ozval kapitán. Že nás musí informovat o problémech, které máme. jednak, že došlo při popojíždění na start k problému ohledně velkého přiblížení dvou letadel (nesrazila se, ale potřebovala asistenci, aby se od sebe dostala) a pak také u nás na palubě někdo zkolaboval natolik, že potřebuje lékaře a že tedy otevíráme dveře, tato osoba opouští letadlo a je tedy nutné jí i vyložit její zavazadla. Pokud někdo chce vystoupit a letět jiným letem, má si říct personálu (to tedy asi nikdo neudělal). Pilot také hlásil, že v Londýně jsou informováni o problémech, které máme a řeší přebookování navazujících letů. Palubní personál nám i roznášel džus a vodu, takže jsme to čekání na ploše docela slušně přežily.
Já pak hned po odstartování a večeři usnula, takže jsme ani nezaznamenala, že během letu zkolabovala další paní (tentokrát z naší sekce, manžel ji prý uličkou kolem nás dovlekl k letuškám a tam ji zhruba hodinu křísily). to vše mi hlásila Vanda po přistání.
V Londýně jsme si vyřídily letenky na další let a v podstatě to znamenalo jen dát si kafe a nastupovat do dalšího letadla. V Berlíně jsme byla zhruba v čase, jako byl plánovaný původně, kdyby jsme z JFK letěly pozdějším letem.
Dovlekly jsme tašky a kufr k autu, které na nás bez problému týden čekalo u letiště na neplaceném parkovišti - pokud by někdo potřeboval, nehlídané parkování zdarma je možné na parkovišti pod dálničním sjezdem Saatwinkler Damm cca 800 metrů pěšky po chodníku od letiště. Je to trochu o štěstí najít volné místo (při našem příjezdu byly dvě, při odjezdu také dvě volná místa).
Vyrazily jsme směr druhé Berlínské letiště, Schoenfeld. z něj měla Vanda odletět do Brna. Nebylo ale úplně jisté, jestli svůj let stihne. Byla dopravní špička, uprostřed Berlína uzávěry, objížďky a zúžení. Nakonec jsme na letiště dorazily cca hodinu před odletem a Vanda vše stíhala v pohodě. Já se vypravila na cestu domů. když jsem byla v Ústí nad Labem, Vanda hlásila, že přistála v Brně. pak už jí chybělo jen přesunout se do Ostravy a tím naše cesta skončila.

Shopping in the USA - New Jersey outlet center

Ráno u snídaně se opět naši chlapci ptají, jaké máme plány. Ožívají, když slyší, že den je určen na shopping. Vysvětlují nám, že úplně určitě MUSÍME do Outletu v New Jersey. A dlouze vyprávějí co oni a za kolik tam nakoupili.
Ne, že my bysme byly tak unešené tou představou jako oni. Náš plán byl oběhnout Marshalls a TJ Maxx ve městě a bohatě by nám to stačilo. Na druhou stranu je to jedno, proč bysme nemohly do New Jersey. Alespoň zas budou další zkušenosti. Jedeme.
Hned zpočátku se ukazuje, že to nebyla úplně neekonomičtější volba. Zatímco na pohyb po Manhattanu máme Metrocard, do New Jersey musíme koupit jízdenky. Zpáteční, pro obě byly za 28 dolarů. OK. Platíme si zážitek. A to zase sakra jo.
Do autobusu nastupují davy a ukládají do zavazadlového prostoru kufry. Chápu to až na místě. Nakupující si musí dovézt kufr, aby ty nakoupené krámy bylo kam dát. Do takového outletu se nejezdí pro dvě trička.
No, zatím to neřešíme. Jdeme do obrovského Marshalls a trávíme tam několik hodin. Velmi rychle chápeme, že kufr prostě taky potřebovat budeme. Tašek máme miliony. A taky hlad.
I to nákupní centrum umí vyřešit, takže se rozhodujeme pro Jimi Rocket. Stojí se sice fronta, ale utíká rychle. Číšník nás usazuje ke stolu, tašky nám dává nad hlavy.
Během jídla se dohadujeme o tom, že kufr prostě nutně potřebujeme, jinak musíme jet domů, protože víc nepobereme. Naštěstí jsme v zemi neomezených možností a koupit v nákupním centru kufr není nijak složité. Narveme do něj naše nákupy a můžeme pokračovat dál. Vanda chce Levisky. Tam už s ní nejdu, začíná na mne dopadat ten ruch, miliony lidí. Už chci pryč. Vanda nakupuje hodinu. Dál pak už jen nakukujeme do pár obchodů a chvíli před zavíračkou míříme k autobusu a jedeme zpět domů.
Super. Mise splněna, nakoupeno co jsme chtěly a zážitky máme taky. Víckrát to už asi absolvovat nechci :-D

Shopping in the USA - Návštěva

Ráno jsme si zašly do obchodu za rohem pro snídani a udělaly si vajíčka. Během snídaně jsme vedly řeči s našimi bytnými. Respektive jeden uklízel, druhý si s námi povídal 😊.

Tak jsme se dozvěděly, že u Times square je hotel s vyhlídkovou plošinou. Nikdo tam nechodí, pokud v hotelu nebydlí, protože to turistům přijde divné v tom smyslu, že se musí vyjet hotelovým výtahem do lobby a navíc ještě projít přes hotelovou restauraci. Nicméně je to možné a máme se tam zajít podívat. Tak jo.

Jedeme do města. Vanda ještě ale řeší neobvyklý silonkový problém. Koupila si silonky, aby si mohla vzít na sebe šaty. Ale silonky zcela velikostně neodpovídají a nemůže je na sebe narvat. Holka moje praktická to řeší nůžkama. Stříhá silonkám špičku a dělá z nich legíny. Můžeme vyrazit. U Hard Rock café na Times square máme totiž dneska spicha. Přijede za námi Katherine (Vandy výměnná kamarádka z programu na střední škole). Katherine nyní studuje na Pensylvánské univerzitě a tak to do New Yorku nemá daleko. Nečekaly jsme dlouho a byla tam. Dlouhé vítání a jdeme se podívat na vyhlídku. Holky nezavřou pusu. Z vyhlídky hotelu Novotel (vše proběho tak, jak bytný říkal) jsme vyrazily k central parku. Tam jsme shlédly pouliční vystoupení, okoukly opět nefontánující fontánu a usoudily jsme, že je čas na kafe a něco k jídlu. Na Lexinton ave jsme potkaly hodně zajímavou pekárnu s kavárnou a usadily se na kávě.

Pak jsme došly k Rockefelerově centru a zjistily jsme, že je ooobr fronta na bruslení plus navíc je v období svátků (blíží se díkůvzdání) bruslení brutálně drahé (35 dolarů na osobu bez půjčení bruslí).

Vzdáváme to. Okukujeme MaM world, holky si kupují bonbony. Dalšími plány je ferry kolem sochy svobody. Je asi pět, Katherine má koupený autobus domů na 21:30. Já ten maraton vzdávám. Jedu domu s tím, že holky nebudou mít závaží na krku a Vanda dorazí později.

Doma nejde internet. Nemůžu tedy informovat Vandu o výluce, která znamená, že je nutné vlakem metra dojet na konečnou, protože vlak na naší odnoži cestou tam nikde nazastavuje. Na konečné se musí sednou na vlak zpátky a pak je možné normálně na naší stanici vystoupit. Když se blíží čas, kdy by se mohla Vanda objevit, jdu jí naproti k metru. Bydlíme od něj asi pět minut, žádná velká dálka. Čekám, čekám, čekám...Vanda nikde. Už jsem byla divá i personálu, krerý mne posílal sednout si na lavičku uvnitř placeného prostoru. Už to skoro vzdávám, když tu udělám dva kroky stranou a tam chytím wifi banky poblíž. A zrovana mi Vanda píše, že už je doma. Jak totiž nedostala můj vzkaz, nikde se nedozvěděla o snadném řešení problému, a tak šla od poslední zastavovací stanice pěšky. Proto jsme se minuly.

Kolem půlnoci jdeme spát.

Shopping in the USA - Opouštíme Chicago

Opět noc s přestávkou. Ačkoli jsme po celém tom chození byly unavené, stejně jsme si střihly nespací přestávku. Co naděláme. Letos to na nás nějak doléhá.
Na dnešní den bylo hlášeno sluníčko. Vykoupené tedy větší zimou, ale tomu jsme nevěnovaly pozornost. Posnídaly jsme opět naproti hotelu v Dunkin Donuts, tentokrát já latté bez cukru, Vanda opět perníkové latté bez přidaného cukru navíc.  Bohatě ale stačila ta perníková příchuť, takže prostě bylo děsně sladké i samo o sobě.
Po snídani (opět bagel plus samozřejmě nutno ochutnat i donuty)jsme vyrazily směr fazole s cílem zažít ji za slunečního svitu. Kus za fazolí se ještě nachází Buckinghamská fontána, tedy jsme nejprve vyrazily k ní. Až na místě jsme zjistily, jaká to byla chyba. Fontány totiž v zimě logicky nefontánují. A nejen, že nefontánují, ale ani, opět logicky, neobsahují vodu. Tudíž na místě nebylo nic k vidění. Suchá fontána. Plno trubek na dně. No nic, jdeme zpátky k fazoli.
Jenže už se projevuje ta zima. Fouká, Vandě prý mrzne hlava i uvnitř . Okoukáváme fazoli (jo, za sluníčka je fakt ještě hezčí pohled). I fotit je problém, prst pomalu přimrzá k mobilu. Vzdáváme to. Vyrážíme na cestu zpět. Musíme jít ale přes Ross, kde si Vanda kupuje čepici.
V hotelu popadáme tašky, přičemž je mi jasné, že původní plán letět s poloprázdnou taškou prostě nemůže vyjít. Takže navrhuji odbavit zavazadlo. Cestou na metro se tedy zastavujeme v obchodě, kupujeme strečovou folii na zabalení tašky a míříme do podzemí. Tady nás čeká další překvapení. Ačkoli je na automatu na jízdenky napsáno, že lístek na letiště stojí pět dolarů, na obrazovce to nikde nejde naťukat. Jdeme se ptát paní do budky. Ta nás odkazuje na lístek za tři dolary. Vanda ho chce koupit, já protestuju. Potřebujeme navíc totiž přestoupit a to navíc přestoupit s výlezem z metra. Na přestup je totiž nutné vylézt z červené linky, projít nákupní pasáží a znovu vstoupit na modrou linku. Popis na automatu píše cosi i o příplatku za přestup. Navíc všechny informace vedou k tomu, že je něco blbě. Na letišti šlo koupit zpáteční lístek za 2x5 dolarů. Na netu nikdo nepsal, že cesta na letiště stojí jinak než z něj. Automat má taky jasné popisky...
Vanda se jde ptát znovu. Znovu ji paní v budce ubezpečí, že jí pochopila už poprvé. A že ví, že na automatu je napsáno 5 dolarů. Aleať si prostě koupíme lístek za tři a jedeme. OK. Jedeme. Hlásím, že pokud nás to někde vrátí, hned jedu zpátky to paní vysvětlit. Ale ne, v pohodě za tři dolary dojedeme na letiště. Zajímavá věc.
Na letišti přehazujeme věci z našich příručních tašek do tašky pro odbavení (tím se myslí taková ta běžná kostičková taška na zip, co se v ní kdysi tahaly krámy z Polska ve velkém. Praská na ní ovšem zip. No, nevadí, máme tu folii. Balíme tašku (a stoprocentně jsme jediné divné na celém O Hara letišti). Zavazadlo odbavujeme, kupujeme si něco k jídlu a čekáme na let. Ten měl cca půl hodiny zpoždění, ale jinak probíhal poměrně v poklidu. Jen tedy vedle nás seděl podivný chlapec, který si zatáhl své okýnko a celou cestu pařil hry. Tedy nás ochudil o super výhled na New York při přistání. Nad La Guardií jsme vyčkávali a mírně ve vzduchu poskakovali. Před námi seděly dvě děti a jedné holčičce se začalo chtít blinkat. Maminka podávala pytlíky, ovívala a my se už těšily, až to přijde a začne řetězově zvracet celé letadlo. No, bohužel. Holka to vydejchala a my přistály.
Pak už to šlo ráz na ráz. Koupily jsme si lístky na metro, nahuply do autobusu z letiště, dojely k metru, přestoupily a došly ten chybějící blok k našemu novému domovu. Už jsme ani nešly jíst.
Poprvé v rámci naší cesty jsme tu i spaly celou noc.

PS: Chicago bylo naší volbou ještě z dalšího důvodu. Starostou Chicaga byl kdysi, v letech 1931 - 1933, Antonín Čermák. Ten pocházel z Kladna a po vzoru "naše kráva jednou pila z vašeho potoka" je to náš příbuzný. Moje babička pocházela také z Kladna a její maminky maminka (asi)  byla sestřenice maminky dotyčného starosty. Nicméně váže se k tomu veselá historka jak prý kdysi Antonín Čermák zavítal z Ameriky do Kladna, sezval příbuzné na nějaký oběd či podobné setkání. A mé prababičky manžel z nějakého osobního důvodu rozhodl, že na to setkání jejich rodina nepůjde. No, chyba. Každý účastník setkání prý tehdy dostal na památku dolar. A my ostrouhali :-D
Každopádně je návštěva Chicaga logicky rodinné "must have". A věřím, že by moje babička měla radost.
V Chicagu je velká Cermak road s délkou cca 30 km a stanice metra Cermak st. /54 St. Přestože v centru Chicaga jsme potkaly řadu soch politiků a starostů města, na sochu A. Čermáka jsme nenarazily. Stejně tak, díky našemu rozhodnutí pohybovat se pěšky, jsme nebyly ani na Cermak road, ani na Cermak station. Nicméně jsme bydlely v hotelu The Inn of Chicago. Je to hotel postavený v roce 1928 na Magnificient mile a tedy můžeme klidně předpokládat, že jeho historie se s místním starostou setkala.

pátek 22. listopadu 2019

Shopping in the USA - Chicago

Blbě spíme. Jednak jsem částečně vyspalé z letadla, jednak jet-lag. Kolem páté už nevíme co by a tak se rozhodujeme uvařit na pokoji kafe. Jenže hoteliéři nejsou blbí. Kávova tu je, ale jako prevence před plýtváním je kávová kapsle kvalitně zabalena v pevném, roztržení odolném, obalu.
Nakonec vítězíme díky hrotu Vandina zubního elektrického kartáčku. Na nás si nepřijdou.
Kafe je překvapivě pitelné.
Před osmou vstáváme a jdeme na snídani. Hotel ji nenabízí - bydlíme v centru města, v úžasném historickém hotelu, který byl postaven roku 1922. Je to na něm trochu vidět, ale stojí to za to - tady se ještě asi proháněli gangsteři  v kloboucích. Na snídani jdeme hned naproti, do Dunkin donuts. Objednáváme bagel a Vanda dělá školáckou chybu. Objednává kafe a na dotaz servírky na cukr kývá. Jako kdyby jsme to už nezažily. Já to nezvládla zastavit a tak byla pohroma na cestě. Představte si sladké kafe u Starbucks, které ještě navíc osladí. Nepitelný obsah. Řešíme to objednávkou dalšího, čistě černého kafe. Tím ředíme tu tekutinu způsobující cukrovku, co jsme dostaly při první objednávce. Zjevně působíme jako dost divní turisté,ale co. Po litru kávy se nám zvedá tlak a po množství cukru i energie. Vyrážíme ven. protože mírně prší, první cesta vede do Marshalls hned za rohem. Ve velkém nakupuje hlavně Vanda. Trávíme zde podstatnou část dopoledne.Pak se vracíme do hotelu, odkládáme tašky a jdeme prozkoumat turistické krásy chicaga. Prohlížíme mosty, okukujeme začátek slavné Route 66 (konec je na mole v Santa Monice, tam už jsme byly taky), pozorujeme kluziště u fazole a získáváme vánoční náladu díky koledám, co se tu hrají.
A je pět čas na shopping. Tentokrát Ross (ten v NYC nebude, tak si ho musíme užít). Opět nakupuje hlavně Vanda.
Posilujeme se v našem oblíbeném Taco bell. Ukrutně nás bolí nohy, zase jsme nachodily tuny kilometrů. Dáváme opět tašky do hotelu a vyrážíme na molo. To nás trochu zklamalo. Čekaly jsme molo jako v Santa Monice, tohle je betonový cíp do jezera, obchodní galerie a ruské kolo. Nic moc. fotíme město od jezera a vracíme se domů. V 7 eleven už jen kupujeme hot-dog  k večeři. Večeříme na pokoji a už kolem sedmé usínáme. Není tedy divu, že už jsem zase po desáté vzhůru a nastává opět ta bdělá část noci.

Shopping in the USA

Už dlouho jsme si říkaly,že by bylo výhodné zajet někdy na nákupy do států i jen tak, mimo dovolenou. A s levnými letenkami byl letos najednou ráj lidského konzumu na dosah.
Letíme z Berlína. Nejdostupnější způsob, jak se tam ráno na osmou dostat je auto. Parkujeme kousek od letiště, v dochozí vzdálenosti, na neplaceném parkovišti. Snad tam auto ještě po návratu najdeme :)
Na letišti snídáme hezky po německu plněný preclík a letíme do Londýna. Díky změnám letového řádu tu na Heathrow máme pět hodin čas. Ale naštěstí je to velké letiště a máme trochu zpoždění, takže se 5 hodin smrskává na tři. Trávíme je v letištním running sushi k naší plné spokojenosti (jen avokádové kousky si musíme objednat, ty k nám prostě po jezdícím pásu nedorazily ani jednou).
Vanda je mírně nespokojená, protože nám systém přiřadil místa na let z Londýna do uličky. Letadlo je v rozložení 3-3-3 a tedy dobré místo pro dvě není v podstatě možné získat. Vyfásly jsme sedadla B a C a systém se tvářil, že sedadlo A je obsazeno. Ale to by nebyla Vanda, aby se nesnažila měnit neměnitelné. U vstupu na gate tedy prosila o sedadlo u okýnka. K mé nelibosti, protože to bych zas seděla uprostřed já a to se mi nechtělo. Nakonec ale přišlo překvapení. Sedadlo u okna nebylo obsazené, letuška vtiskla nový lístek Vandě k oknu, mně nechala ten do uličky a ujistila nás, že máme k dispozici celou trojku sedadel. Ideální stav.
Vzhledem k tomu, jak brzy jsme vstávaly, jsem já odpadla hned po večeři a vlastně jsem celý devítihodinový let prospala. Vanda žila prý trochu déle, ale ne o moc. Před přistáním jsme ještě posvačily, na letišti jsme imigračního úředníka přesvědčily, že hodláme zase brzy odletět a vyrazily jsme na terminál 2, odkud jezdí metro do centra Chicaga. Platí, že lístek na metro z letiště stojí 5dolarů. Když siale člověk koupí celodenní jízdenku, je v její působnosti i cena jízdy z letiště. Ale náš hotel je v centru, všude dojdeme pěšky, tak jsme usoudily, že nemá smysl celodenní (dvoudenní) lístek kupovat. Platíme tedy 5 dolarů za jízdenku a jedeme s přestupem k hotelu. Ubytováváme se, Vanda má ještě sílu žertovat s recepčním o tom, že v Evropě je zima a tak se letíme ohřát do Chicaga a jdeme spát. Vypouštíme i večeři.

pátek 16. srpna 2019

Evropa s Discovery EU - znovu (neplánovaně) Francie

Den šestnáctý:
Dnešní den začal brzy ráno. Vstala jsem v 5 ráno, zabalila si, zavřela kufr a vydala se s Irinou já východ slunce k moři. Musím říct, že byl úžasný, a že jsme udělali mnohem lepší fotky než jsou z paddleboardingu. Pak jsem dojeli zpět domu, já si vzala věci, rozloučili jsme se a já jela na hlavní nádraží. To vypadala trochu jako letiště, a bylo strašně hektické. Každopádně jsem přišla na to odkud to jede a šla jsem. No nastal první problém vlak nepřijel. A tak jsem se zeptala co se děje. Místní mi řekli, že má zpoždění. A tak jsme čekali, a když jsem uviděla průvodčího tak jsem se ho šla zeptat co se děje. Prý je dnes svátek a z technických důvodů má vlak zpoždění. Tak jsem mu vysvětlila situaci, že musím stihnout inu vlak v Port-Bou do Ženevy, jinak jsem nahrána a on ať radši jdu na vlak v 9:46. Tak jsem předběhla na jinou platformu a čekala. Přijel v čas, ale čekal déle než musel. Problém s tímto vlakem byl, že jsem měla 6 min na přestup, ale už teď jsem měla 5 min zpoždění. A tak jsem hledala alternativy. Napsala jsem pár lidem na coutchsurfingu a už to bylo jen kdo z koho (napsala jsem do Lyonu, Avignonu, Marseille, Montpellier). Pak jsem usla. Když jsem se probudila tak jsem otevřela coutchsurfing a už jsem věděla kam pojedu. Taky jsem postupně zjišťovala, že vlak do Ženevy opravdu nestíhám. A tak jsem se po příjezdu vydala na vlak do Avignonu. Cesta byla dlouhá a únavná, ale stáhla jsem si filmy a tak to šlo. V Avignonu jsem hledala, jestli nejede ještě nějaký vlak do Ženevy a jel, jenže bych tam byla až kolem půlnoci a to už zas nevyhovovalo tam kde budu bydlet, kvůli brzkému odchodu do práce. Tak jsem si koupila pití a výborný čokoládový muffin. A šla na vlak a jela. Cesta zase byla dlouhá a tak jsem spala a koukala na film. Jen pro zajímavost koukala jsem se na Toy Story, abych pak mohla jít na 4 díl v ČR. A pak jsem dojela. Dojela jsem do Lyonu. Je to kousek, a kluk u kterého bydlím odepsal jako první, pak mi ještě odepsal z Marseille, ale už jsem ho minula a nechtěla se vracet. A tak jsem se dojela tramvají k němu a ubytovala se. Bydlím na kraji Lyonu v baráku, kde mam vlastní pokoj a dokonce i vlastní koupelnu! A tak jsem si dala sprchu a aby dnešek nemohl být lepší, tak jsem dostala výbornou večeři o 3 chodech! Pak jsem dostala na ochutnávku místní alkohol, co chutná jako kyselejší ouzo. Takže já byla spokojená. Kluk cestuje po světě už taky dlouho. Tak jsme si povídali, ale pak už jsem byla unavená a zabalila to.

Den sedmnáctý:
Dnes jsem se probudila v půl 8 ráno, ale hned jsem zas usla a probudila se až v 9 hodin. Napsala jsem blog za včerejšek. Oblékla se a vyrazila do centra. První problém co nastal, bylo to, že Google neukazuje místní dopravu, takže jsem musela improvizovat a hledat kudy kam jet. Ale trefila jsem. A tak jsem dojela jako první k malovaným barákům. Tam jsem si udělala fotky a vyrazila směr Notre-Dame. Měla jsem hlad a tak jsem si někde chtěla sednout na kávu a nějakou bagetu, ale vše bylo zavřené. Ono totiž je dnes nějaký svátek. Což mi dost koplikovalo den, protože opravdu vše zavřené bylo. Ale našla jsem jeden supermarket co byl otevřený a tak jsem si koupila nějaké ovoce, šunku, sýr a toastovy chlepa (jiny nebyl a jí bagety nebyly). Byl dražší než normálně,ale co se dalo dělat. A tak jsem si udělala sedwich do ruky a šla jsem dál. Přešla jsem řeku a vydala se po schodech nahoru k chrámu. Musím říct, že to byl opravdu výšlap. Schody byli malé, ale za to jich bylo víc jak na Batu Caves v Kuala Lumpuru. To dalo mim kolenům zabrat. V jednu chvíli jsem asi blbě došlápla, protože mě od té doby bolí a nejde prokrupnout. Každopádně jsem šla dál. Vyšla jsem na vrch a udělala si fotky, požádala paní o fotky a byly rozmazané. Požádala jsem jinou a zase. Tak jsem něco zkusila vyfotit já a to bylo dobré, tak jsem odchytla třetí a zase mázlé, tak jsem jí řekla, že to musí zaostřit no a hádejte... Takže prostě já fotku s Lyonem nemám! Chjo. No tak jsem se vydala dovnitř do baziliky a wow, byla překrásná! Pak jsem sebehla do krypt a ty také byli hezké ale ne tak moc. Pak jsem obešla katedrálu a šla pomalu dolů. Tam jsem si šla prohlédnout druhý chrám, ten už byl vevnitř méně hezký. Dostala jsem chuť na zmrzlinu, ale za kopeček tu chtěli 3€ a tak jsem si dala frozen yogurt, ten byl plný ovoce a byl výborný. Sedla jsem si s ním k řece a kochala se výhledem na katedrály. Po svačině jsem se vydala na náměstí, kde jsem se nechala vyfotit u sochy a šla pomalu na stanici metra odkud jsem věděla, že se dostanu domu. Po příjezdu jsem si vzala věci a vydala se na vlakové nádraží. Tam jsme čekala, než mi řeknou z jakého nástupiště jedu. Vlak byl nečekaně plný, ale sedla jsem si a užívala si jízdu. Cesta nebyla dlouhá jen 2,5 hodiny. Po příjezdu, jsem došla k ubytování a chvíli čekala na Floriana, kluka, u kterého tu bydlím. Pak jsem se ubytovala, dostala večeři a po večeři mi byla ukázána noční Geneva. Je to tu klidné a hezké a to i v noci. Uvidíme jak to bude zítra přes den.

čtvrtek 15. srpna 2019

Evropa s Discovery EU - Španělsko

Den třináctý:
Dnešek začal opravdu brzy. A to už v 4:40 ráno, kdy jsem vstala, oblékla se a šla udělat check out. Pak jsem se vydala na nádraží a byla ráda, že jsem si sedla do vlaku. Hned jsem usla a probudila se před prestupujici stanici. Prakticky takhle to šlo celý den, do toho jsem se občas najedla, napila nebo si četla. Byl to dlouhý den, plný čekání a přestupu. Takže dnes blog nic moc. Ale jsem teď v Barceloně a už se těším na zítřek!

Den čtrnáctý:
Dnes jsem vstala v 8 hodin. Dala jsem si sprchu a dostala k snídani pomerančový juice. A mohla jsem se vydat do města. Koupila jsem si jízdenku na 10 jízd metrem (i když to asi nevyuzji, ale jedná jízda stojí 3 € a 10 jízd (nejmenší možný počet) 10€,a to vyjde levněji).A dojela jsem k Sagrada Familia. Musím říct, že jsem asi čekala něco jiného. Ale přesto je to úchvatná stavba a těším se až ji dokončí! Obešla jsme si ji, donutila X lidi mi udělat fotku a chtěla jít dovnitř. Kde mi bylo řečeno, že lístky za 17€ jsou na den vyprodany a mohu si koupit jen ten za 35€ což jsem odmítla. A vydala jsem se ke Gaudiho domům. To jsou doby, které jsou zvláštní. Nejvíc se mi líbil dům co vypadá, že je postavený z kostí. Jinak za vstup do jednoho domu chtějí 10€ a ještě se to rádi na 3 skupiny a aby člověk viděl vše pořádně tak by platit 20€ za jeden dům. Mimochodem na internetu jsou jiné ceny než v realu jsou. Nikdo mi nedokázal vysvětlit proč to tak je. Poté jsem se vydala na hlavní náměstí Plaça d'Espanya. Cestou jsem si na trhu koupila dobrou nektarinku a o kus dále zmrzlinu. Náměstí jsem si obešla a vydala se k národnímu muzeu umění, pod kterým je Megic Fountain. Tam jsem donutila pana mě vyfotí uprostřed silnice, paní pod fontanou, pana nad fontanou, a další paní s městem. A vydala se odlehnou cestou zpět do centra. Už bylo docela pozdě (15h) a já dostala hlad. Naštěstí jsem šla okolo mého oblíbeného fast foodu - Taco Bell. A dala si tacos. Musím říct, že už jsem cítila, že mě bolí nohy a hlavně kotník, ten jsem si asi včera namohla při přesunu a je trochu natekli a bolí. Ale vydala jsem se dal prozkoumat další katedrálu - další vstup 7€,kde mi pán vysvětlil, se Barcelona se chce stát něčím jako Paříži a tak vše zdražuje. A tak jsem se vydala do muzea Pabla Picassa, kde naštěstí mají studentské vstupné (což jsem zjistila až na místě a byla jsem ráda že jsem ušetřila 7€). Muzeum bylo krásné a byli tu hlavně jeho počáteční díla, ale i tak se mi to hrozně líbilo. Pak jsem si i prošla a řekla jsem si, že když jsem těch 7€ ušetřila, tak si udělám radost a koupila si novou gumu (moje se po cestě ztratila), pak aqarilovou tužku na kreslení (mám je ráda, kreslím jen s nimi) a štětec (ten má na konci taky tužku, což mi přijde jako super vychytávka). Po muzeu jsem se vydala na metro. Skočila jsem do obchodu, kde jsem si koupila chleba, sýr, šunku, pomazánkove máslo a Ginger ale. Poté jsem šla do suvenýrů a koupila si pohled jako vždy a sestře nějakou drobnost. A pak metrem dojela až ke mě před barák a ještě si skočila koupit nektarinky a čtvrt melounu. Když jsem přišla, tak jsem padla do postele únavou a jen se koukala na novinky. Pak jsem si otevřela Ginger Ale a šla si udělat jídlo na zítra. Zítra plánuji strávit celý den na pláži a tak jsem se vybavila. Nakrájela jsem si ovoce a od místního jsem si půjčila krabičky. Pak jsem si udělala i sandwiche. Aby jste se nedivili tak zítra ráno jdu už v 5:30 na jednu aktivitu, a hned pak zůstanu na pláži, tak si beru jak snídani a oběd, tak i svačinu (po plavání vyhladne). No o aktivitě více zítra.

Den patnáctý:
Dnešek začal zase brzy. Vstala jsem v 5 ráno, oblékla se do plavek, zbalila si věci na pláž, vypila pomerančový fresh a sebrala se a vyrazila na pláž. Nevyrazila jsem, ale sama. Přidala se ke mě Irina - ruska co tu bydlí u pana a pracuje tu - a i pán, u kterého bydlím. Když jsem přijela tak jsem přemýšlela či bych tu podnikla. A našla jsem, že je možnost jít dělat paddle boarding při východu slunce. Zeptala jsem se pána, jestli tu agenturu zná (místní mají přehled) a on, že jo, a že se domlouvali, že by tam někdy přesně na toto šel. A tak jsme se o tom bavili a nadchlo to i Irinu a tak jsme se domluvili na dnešku. Dojeli jsme tam metrem a šli jsme k Mahini Surf Club,kde na nás čekal instruktor. Svlékl jsme se do plavek, nechali si věci v šatně a chvilku čekali, na další 3 lidi. Když ti dorazili (2 cinanky/taiwanky a jeden Američan (ale řekli by jste, že je z Japonska). Tak jsme si vzali prkna a šli na pláž. Tam jsme se protahli a bylo nám vysvětleno jak na to. No a šlo se. První jsem začala padlovat a pak se jako první zkusila postavit a no...hned jsem skončila ve vodě, ale byla teplá hezky, tak jsem se vyhodila na prkno a dopadlovala o kousek dál do zátoky a zkusila to znovu - teď už úspěšně. Musím říct, že ze začátku je člověk opravdu nestabilní, ale hned jak si najde svuj balanc tak to jde lépe. Pádlovali jsme pouze v zátoce, protože bylo větrno a byli velké vlny, říkal že pokud chceme tak můžeme i na moře, ale jelikož jsme to všichni zkoušeli na poprvé, tak nám zátoka bez velkých vln vyhovovala. A tak jsem si pádlovala, občas spadla a koukala na krásný východ slunce. Bylo to něco úžasného! Pan instruktor u toho dělal fotky (jak jsem později zjistila, že jsou opravdu hrozné, rozmazané a nekvalitní, ale něco se z toho snad vezme). Když už sluníčko vyšlo, tak jsme pádlovali zpět na břeh. Vlny byli už větší a tak si většina sedla. Ale já ne, já stala a snažila se. Musím říct, že to opravdu bylo těžší na balanc. Jednou jsem spadla, ale dala jsme tomu druhý pokus a na ten jsem to zvládla dojed ve stoje až na pláž. Byla jsem spokojená. Odnesli jsme se serfy, já se prevklila plavky a rozloučili jsme se. Irina s panem u kterého bydlím xjeli domu a já šla na pláž. Na pláži byl klid a ticho. Jen pár lidi co tam nocovali tam bylo. Tak jsem si rozložila ručník a vyndala si snídani a užívali si ranní piknik. Za chvíli se u mě objevili číňanky z paddle boardingu a jestli jim nedám pozor na věci,kolem nás se totiž motala skupinka kluků, a podle místního pána jsou to ti co kradou věci. A tak jsem jim dávala pozor na věci a poté oni mě. Před 9, ale odešli. Naštěstí začalo na pláž chodit více lidí a tak jsem byla v klidu. Na chvíli jsem usla. Probudila jsem se v 10 hodin a wow. Pláž byla plná. A tak jsem šla do vody a zase si lehla a opakovala se. A když jde zase otevřela oči, pláž byla plná - fakt hlava na hlavě - hlavně rusaku. A tak jsem se slunila dal. Občas se najedla, napila či si četla a užívala si volna. Samozřejmě jsem furt chodila do moře. Byla vyvesena žlutá vlajka - meduzy. Místní rozhlas hlásal, že si máme dávat pozor, že byli spatřeny žluté meduzy. To mě ale nevadilo a užívala si moře i tak. Až ale najednou byli 4 hodiny, já byla unavená a najednou někdo zakřičel, že je v moři meduza - to jste měli vidět jak lidi prchali ven-tak jsem se smála, ale i tak se sebrala naposled se oplachla, uschla a vydala se na pokoj. Na pokoji jsem otevřela fotky z rána a snažila se je upravit a u toho usla. A probudila se až v 8 hodin večer. Šla jsem se najíst, a na chvíli si zas lehla a usla a probudila se až v 11 hodin večer. Tak jsem si pobalila, domluvila se s Irinou, se zítřek ráno platí - před odjezdem půjdeme na východ slunce udělat lepší fotky - a šla napsat blog. A teď už jdu spát, ať jsem ráno aspoň trochu ready.

středa 7. srpna 2019

Evropa s Discovery EU - Francie

Den sedmý:
Celou noc jsem se budila. Bylo mi špatně, bolela mě hlava, potila jsem se a měla občas zimnici. Když jsem se ráno znovu probrala tak už mi bylo tak špatně, že se mi špatně vstávalo z postele (motala se mi hlava). S mámou jsme se domluvili, že by bylo nejlepší zavolat na pojišťovnu, aby mi sehnali doktora. Trvalo jim to půl dne, kdy jsem ležela u telefonu a bála se usnout. Nakonec se ve 12:30 mobil ozval se SMS kam mám jít. Nemocnice byla 30 min ode mne (2km) a proto jsem si zavolala Uber. Nedošla bych to. Po příchodu, mě zmatené recepční poslali do prvního patra, kde jsem si pomoci překladače, vybrala co chci za lísteček. V čekárně mi už došlo, že všichni mluví pouze francouzsky. Když na mě po dlouhé době přišla řada,nastal první problém. Paní opravdu neuměla anglicky a tak jsem si dopisovali na papírku, co že to vlastně chci. Pak mi najednou oznámila, že musím zaplatit 20 €, že turisty neberou. Což nebyla pravda podle pojišťovny - protože, právě proto, že tu mají brát turisty jsem byla poslána sem. Tak jsem zavolala do pojišťovny a oni ať to zaplatím, že mi to pak proplati zpět. Tak jsem paní nadiktovala, že potřebuji i kopii účtenky, sice na mě koukala jak na blbou, ale dala mi to - vynechávám to, že místo 20€ to bylo 25€ a že místo Vanda jsem Vand. A nastalo dlouhé čekání, opravdu dlouhé, do toho tam nějakou část opravovali, takže dělali opravdu hrozné zvuky a mě bolela hlava víc a víc. Když si mě paní konečně zavolala a zjistila, že mluvím anglicky, tak se snažila, I když něco nevěděla, ale vše jsme si řekli. Vyšetřila mě, teplotu jsem neměla a že to vypadá na chřipku, ale pro jistotu, že uděláme testy na Dengue a Malárii. K tomu mi předepsala léky, ale že je mám brát od zítra až. Každopádně lékárna i na ordinace na odběr už byly zavřené. A tak jsem se sebrala a šla pěšky domu, do toho se ještě rozprselo, takže jsem byla celá promoklá a u nás jsem si v samosce koupila něco k jidlu. Dostala jsem chuť na sýr. Tak jsem si koupila nějaký kozí co vypadal dobře. Ale po otevření, nejen že smrděl, ale i tak hrozně chutnal. A tak skončil den. Zítra jdu na odběry tak se uvidí.

Den osmý:
Dnes jsem se probudila v 7:15 s tím, že noc byla dlouhá. Máma mě budila v 7:30. Ano máma. Volala mi. Musela jsem znít hodně rozespale, protože mi nevěřila, že jsem vzhůru. Objednala jsem si uber (přijel pozdě a ještě nezastavil u mě a jen zatroubil ať si dojdu někam 2 ulice vedle). Přišla jsem do nemocnice a paní mi dala lísteček ať si počkám. Když jsem po 30 minutové čekání přišla na řadu tak mi řekla, že si musím zaplatit 51€ za testy, ještě včera večer mi ale volal pan z pojišťovny a říkal mi, že jsou hrazené pojišťovnou. Tak jsem opět volala na pojišťovnu, a ta mi nabídla dvě možnosti. Buď si to zaplatit a zpětně nárokovat, nebo jít zítra někam jinam. Krom toho, že opět nikdo nemluvil anglicky, tak jsem používala překladač. Tak na mě paní francouzsky, že proč by mi měla pomáhat, když nemluvím francouzsky. A to byl pro mě vrchol a tak jsem také francouzsky spustila, že trochu francouzsky umím, ale ne věci z medicíny a že pokud má problém, že jsem z jiné země EU, tak ať mi zavolá nadřízeného (Google trochu pomohl). Paní jen zakroutila očima a něco si mrmlala, a zavolala kolegyni co mluví anglicky, ta že to musím zaplatit (což jsem udělala, ale kartou protože jsem si vzala jen 20€ na léky s tím že to je zadarmo), jenže pak mi řekla, že výsledky testů mi přijdou až za týden, s čím jsem nesouhlasila, protože podle googlu bych je měla dostat do 24h. A paní, že ne, že tady to trvá a že mi je pošlou emailem nebo poštou. A k tomu mi pošlou účtenku o zaplacení. Což jsem řekla, že chci hned a oni, že to nemůžou. Tak jsem paní řekla ať mi vrátí peníze, že jdu jinam. Paní stornovala částku, dala mi účtenku a já šla. Do toho jsem si všimla, že mi paní doktorka nedala zprávu o vyšetření, ale prakticky jen na jaký vyšetření půjdu. Tak jsem vyjela opět do prvního patra a s překladačem, šla za sestrou, že chci jen záznam. Ta mi opět dala lísteček ať čekám (což bylo na další 3 hodiny). To jsem vzdala po domluvě s mamkou, že buď a nebo - myšleno s vrácením peněz od pojišťovny. Ale u výtahu jsem potkala tu doktorku, která řekla sestře, že mě má vzít hned a že správu mi dá. Tak jsem si sedla k sestře a ta, že mám znovu zaplatit 25€. Což jsem ji řekla, že už jsem platila a znovu to platit nehodám. A ona, že musím, tak jsem řekla, že ne, že chci jen záznam a ať zavolá doktorku. Doktorka si mě hned vzala k sobě. Ale tady se očividně nepíšou zdravotní záznamy, protože jsem doktorce musela diktovat, jak ho sepsat. Poté jsem si zavolala uber a jela domu. Ještě jsem si skočila do obchodu vedle a koupila si bagetu a nektarinky. Udělala si snídani, vzala si prášky a šla spát. Probudila jsem se až kolem 5 hodiny, kdy jsem si zas vzala prášky, a jen si četla. Před 8 jsem se sebrala a šla se projít. Šla jsem kolem Notre damu a byl celý zakrytý a ohraničený, ale nevypadá tak hrozně, jak jsem si myslela že bude. Šla jsem si sednout k řece (bylo asi 28°)a seděla a užívala si výhled. Když v tom si se mnou začala povídat paní co seděla vedle. Paní se jmenuje Amat a je z Maroka. Je tu na návštěvě u synovce a v Casablance je učitelka biologie a fyziky. Tak jsme si popovídali a povídali a povídali až byla skoro tma a tak jsem se vydala zpátky na pokoj, kde jsem si lehla a odpočívadla. Ale ne a ne usnout. Zas hodnotím, že je mi líp. Žádné testy se nedělali a myslím že to bude v pořádku

Den devátý:
Dnes jsem se probudila opět brzy. Tato noc byla trochu klidnější. Ale přesto mě ráno bolela hlava. Vzala jsem si Paralen a hned usla a probudila se až kolem 12 hodiny. Pořád jsem ale byla unavená a cítila se divně, tak jsem se trochu najedla a šla si ještě lehnout. Začala jsem řešit, že si v Paříži prodloužím pobyt. U Paula už to nejde. Pokoj má pronajmutý a přijede sestra a ta má gauč. A tak jsem si na AirnB našla přijatelné ubytování a objednala ho (s čekáním na potvrzení, že to přijímá). Byla jsem z toho tak vyčerpaná, že jsem usla a probudila se až v 16 hodin. No jo jen já se jedu prospat do Paříže. Dala jsem si sprchu a vyšla ven! Venku bylo teplo. Asi 31° C. Pro jistotu, jsem si vzala i bundu. Vydala jsem se na metro 4 a dojela až na Chateau Rouge. Což je krásná Pařížská čtvrt - Montmartre. Metro bylo přeplněné a mě to nedalo dobře. Bylo mi na omdleni a dostala jsem trochu takovej panickej záchvat. Po výstupu z metra jsem si koupila pití a v klidu jsem se procházela různými uličkami. Poté jsem se vydala na Sacre - Coeur, kde jsem si sedla a kochala se, poté jsem si změnila ubytování v Paříži za to co se nemusí na Airnb potvrzovat, abych se jen mohla přesunout a šla si prohlidnout vnitřek. Vypadá to krásně. Je to velké, tiché a krásne zdobeny chrám. Po prohlídce jsem se chtěla vydat na kupoli - protože prý nejlepší výhled. Ale s pár místnima jsem zjistila, že je otevřena jen do 8 (už bylo 8:15). Mimo jiné ji zdražili na 7€. Tak jsem si aspoň chrám obešla a zas vydala uličkami k metru. Cestou jsem se najedla, a ještě si skočila vyfotit svítící Sacre - Coeur. Metrem jsem dojela ke mě na pokoj (cestou jsem si chtěla vyfotit svítící zbytek Notre Damu, ale dnes nesvítil). Na pokoji jsem si pobalila a jdu spát. Mimo to že jsem se dnes docela flakala, tak jsem ušla 14 km a ani nevím jak.

Den desátý:
Ráno jsem se vklidu vyspala a polehavala až do 10 hodin. Pak už jsem konečně vstala a došla jsem si pro snídani. Po snídani jsem si pobalila věci a přemýšlela o tom kam dál. Ve 12 jsem se sebrala a odjela do nového bytu na další dvě noci. Nově se teď nacházím na stanici metra (13) Les Agnettes. Po příjezdu jsem chvíli čekala na majitele. A ten mi ukázal garsonku - mám celý byt pro sebe. Jen je tu byl problém. Přišlo mi, že tam není uklizeno. Také chyběli zásadní věci jako koš na odpadky a utěrka na nádoby, či toaletní papír (jen čtvrt rohlíčky). Dost to vypadalo jako by tam někdo žil (protože i lednička byla plná) a nestihli to uklidit. Tak jsem se vydala do centra a napsala majiteli jestli to nemůže pouklidit a dodat věci co chybí. K tomu jsem ale odpověď už nedostala. Jela jsou rovnou na stanici metra Louvre, protože si pamatuji, že je nejlepší jít do muzea že spod. Ale oni vchod z metra do muzea zavřeli a musíte jít venkem. Tak jsem vyšla ven, udělala si fotky. Donutila jednu paní vyfotit mně a šla se zeptat organizátory fronty na jak dlouho to je - jelikož jsem student EU tak nepotřebuji lístek stačí jít s občankou k turniketu. Paní mi, ale řekla, že musím vystát frontu na kontrolu a ta bude trvat tak 3-4 hodiny a to už bude muzeum zavřený. A tak jsem se na to vykašlala a šla dál. Chtěla jsem si s někým pokecat - ne nestačí mi to jak mě všichni zastavují a ptají se odkud jsem, co tu dělám a proč cestují tak mladá sama. A zavolala jsem mámě, se kterou jsem mluvila dokud nezačalo pršet. Tím jsem se rozhodla, že se vydám do dalšího muzea a to Orsey. Tady také byla fronta, ale vzala tak 35 minut. Dostala jsem se dovnitř a užívala si. Toto je velké muzeum. Musím říct, že místní 'nikdo tam nechodi' není pravda, přelidněno tu bylo, ale asi ne tak hrozný jako Louvre. Tak jsem se vydala do nejvyššího patra a užívala si Pissara, Moneta, Van Gogha a podobné umělce. Poté tam byli překrásné renesanční obrazy a sochy. Když už bylo 5 minut do 18h a muzeum zaviralo, tak jsem šla přes park, kde jsem si sedla na večeři. Poté začala být zima tak jsem se vydala zpět na pokoj, kde jsem chtěla počkat až bude tma, abych šla na věž, ale začalo pršet a tak jsem zůstala doma a koukala na film, u kterého jsem i usla.

Den jedenáctý:
Dnešek začal hekticky. Probudila jsem se v půl 8 ráno a chtěla si koupit rezervaci na zítřejší vlak do Bordeaux. Jenže ono to nešlo, tak jsem se sebrala a jelanhodinu6na hlavní nádraží, kde mi bylo řečeno, že je tady si jen rezervaci nemůžu koupit a ať zkusím jinou pobočku (nastesit5pi cestě) a nebo internet - když říkám, že to nejde přes internet. Tak jsem se sebrala a jela na druhou pobočku, kde mi řekli to samé a ať zkusím tu kde jsem byla předtím. Tak jsem se sebrala jela domů a psala email na interrail co mám dělat a že potřebuji mít kód v mobilu, protože si to nemám kde vytisknout. Po dlouhém dohadování mezi mnou interrail a sncb. Po další hodině, jsem konečně zaplatila rezervaci (10€) a dostala jsem i kód a sedadlo. Tak doufám. A vydala jsem se do centra. Jako první jsem se vydala k vítěznému oblouku. Prošla jsem dr okolo, udělala fotky a šla nahoru. Šla jsem hned do řady 'už mám lístek', i když jsem ho neměla, protože stačí ukázat občanku s věkem a můžu jít i bez něj. Pán co kontroloval lístky se divil, ale nechal mě jít nahoruc, čímž jsem ušetřila spoustu času. Vylezla jsem po zakroucenych schodech až nahoru a užívala si krásný výhled. Obešla jsem si to 2x dokola a šla dolů a přemýšlela co dál. Rozhodla jsem se, že zajdu do Louvru. Cestou jsem si dala ledové frappucino sebou ve Statbuck a šla jsem. Když jsem přišla k Louvru, fronta byla menší a tak jsem si do ní stoupla. Upozorňuji fronta pouze na kontrolu tašek. A tak jsem stala a stála a hledala ubytování v Barceloně, až jsem po hodině furt stála na stejném místě. A tak jsem se sebrala, že na Monu Lisu kašlu a šla jsem na Eiffelovku věž. Cestou jsem se courala různými uličkami a užívala si toho, že nikde nejsou lidi. Když jsem přišla k Eiffelovce že strany parku, tak jsem si udělala fotky, nechala se vyfotit. Vyfotila jsem nějaký pár, který chtěl romantickou fotku - ještě jsem jim musela říkat jak na to a jakou pozu. Zjistila, že okolo je opravdu flexi sklo, a tudíž pod Eiffelovku věž, můžete jen pokud jdete dovnitř. Pak jsem se vydala k fontáně, která taky byla tak různě zabeněná, že se špatně dělali fotku, ale něco snad mám. A vydala jsem se zpět na metro s tím, že si někde koupím bagetu k snídani - Franprix to jistil, a že si dám i večeři. A tak jsem si jako poslední večeři ve Francii dala Le crock Madame a vyvrátila to, že to musí být sladká verze. Byla to slaná verze s vajíčkem. A já byla spokojená. Po jídle jsem šla na metro a jela na pokoj, kde jsem si pobalila, dala sprchu, převlékla se a jela na Eiffelovku znova. Chci jít nahoru v noci a teď jen doufám, že se nahoru dostanu, protože poslední metro jede v 1 ráno, Eiffovka zavírá v 0:45 ráno. A já už od 21:45 čekám ve dlouhé frontě, která mě už fakt nebaví.
Stihla jsem pod ale řekli mi, že můžu pouze do druhého patra a mám na to 10 minut, I když zavírají za hodinu.

Den dvanáctý:
Dnes jsem vstával brzy a to v 7 ráno, sbalila jsem a před 8 jsem se vydala na metro a na vlak. Cesta na vlak trvala půl hodinu s tak jsem šla rovnou do vlaku. Když se vlak rozjel tak jsem se najedla, napsala holčině u který jsem měla spát, že jedu a usla jsem. Probudila jsem se 30 min před Bordeaux. Tak jsem znovu napsala holce, že za chvíli dorazím. Pořád neodepisovala, ale tak jsem si říkala uvidíme až dorazím. Přijela jsem kolem 11 do Bordeaux, kde byla zima a hodně pršelo. Šla jsem na autobusovou zastávku, odkud jsem měla dojet do vedlejšího města k té holce. Předtím jsem ji ale ještě zavolala a jelikož to nobrala, tak jsem se lekla co teď. Tak jsme s mamkou řešili možnosti a když jsem zjistila, že ten autobus stojí 6€ na jednu cestu, a ne 1.90€ jak říkala ona. Tak jsem se sebrala, zarezervoval si hostel a vydala se do něj. Šla jsem v dešti pouze v šortkách, tilku a bundě, s těžkým kufrem a navigaci v ruce. Šla jsem, byla jsem promokla a mrzla jsem. Až jsem usla 3 km a ocitla se u hostelu. Uvítala mě paní s tím, že check in je až od 16h,ale asi vyděla můj vyděšený pohled a slitovala se, protože mě hned ubytovala. Na pokoji jsem se převlékla a byla jsem tak unavená, že jsem si lehla a probudila mě, až ve 4 hodiny Japonka (nebo tak něco), která je z Paříže a přijela sem serfovat. Tak jsem si vzala bundu a vydala se do centra, se aspoň na něj trochu kouknout. V klidu jsem si obešla různé historické místa, koukla se k moři. A užívala, jenže pak mě začala příšerně bolet hlava a tak jsem si řekla, že je čas na pauzu a šla si sednout na pití a jídlo. Našla jsem si japonskou restauraci s gyoza knedlíčky a ryzovimi kuličkami (ty bohužel byli jen studené) a trochu se najedla. Po jídle jsem se vydala zpatky na hotel, a cestou jsem si povídala s mámou o tom jak dělala šťávu a jak se nepovedla. Než jsem došla k hotelu, tak jsem usoudila, že by bylo fajn si koupit jídlo na zítra do vlaku a šla jsem hledat obchod. První byl kilometr daleko, ale šla jsem. Přišla jsem k němu a byl zavřený (podle googlu měl mít otevříno) a tak jsem šla k dalšímu co byl 1.5 km daleko, ten už naštěstí otevříno měl, jenže skoro vše měl vyprodané. Tak jsem si koupila šunku, sýr a tortili (protože měli už jen pečivo na rozpekani) a to už mě skoro paní vyhazovala z obchodu, že se zavírá. Jenže jsem si všimla, že mají místní víno a tak jsem si řekla, že nějaké přivezu domu a šlo se vybírat. Vzala jsem jen 2 malé lahve - dva druhy - kdyby nebylo dobré. Pak už mě paní hnala k pokladně ať už jdu. A tak jsem se vydala do hostelu. Když jsem přišla do hostelu, tak jsem si prebalila, vyndala věci na zítra, dala si sprchu, po lekla postel a nastavila budík. Zítra bude dlouhý den. Tak už je čas jít spát. Jinak jsem dnes ušla krásných 19km.

Evropa s Discovery EU - Lucembursko

Den šestý:
Dnes jsem vstala v 5:30 ráno a vydala se na vlakové nádraží. Tam jsem se dělá s Filipem a vydali jsme se do Bruselu, kde jsme přestoupili a jeli do Arlonu a pak do Lucemburska. Celkově ta cesta vyšla na 6 hodin. Lucembursko vypadalo z vlaku jako mix Rakouska, Německa a Francie. Na nádraží jsme si za 5€ nechali pohlídat kufry. A šlo se, první jsme se šli kouknout do centra. Trochu mi ty už začalo vadit, že Filip nemá vlastní iniciativu a vše je mu jedno. Po dvouhodinové prohlídce města jsem se rozhodla, že nechám Filipa ať si dělá co chce a šla jsem do galerie. Galerie byla plná fotek od 60let po současnost. Bylo to hezké. Po galerii jsem se vydala na jídlo. A pak mě sháněl Filip, že taky někde sedí, řekla jsem se by jsme mohli jít na místní věž, a on, že se mu moc nechce. Tak jsem šla sama. Místní věž není moc vysoká, zato se otáčí. Výhled z ní byl nádherný! Když jsem šla zpět tak mě začalo trochu bolet v krku a tak jsem si koupila čaj. Došla jsem do parku a čekala co napíše Filip. Ten napsal, že je na nádraží a tak jsem se vydala za ním. Vzali jsme si kufry a vydali se do Paříže. Cesta do Paříže trvala cca 2 hodiny. Po příjezdu jsme se rozdělili a každý jsme se vydali do svého ubytování. Já bydlím na Paříži 5. Je to rušná část kousek od Notre - Damu. Jsou tu všude bary, ale podle místních je to nejbezpečnější část Paříže. Po ubytování, mě vzal Paul na místní víno (bylo dobré) a povídali jsme si. Paul do teď studoval v USA a po dlouhé době se vrátil sem. Měla jsem spat na gauči, ale jelikož nikomu teď přes airnb nepronajima pokoj tak v něm jsem já. Ten večer jsem byla tak unavená, že jsem ani nenapsala blog.